vrijdag 17 maart 2017

Floor Tiggelaar: Natuurtalent


Zo waardeert jurylid Groninger Veurleescup 2017 Rik Baptist (Wat Aans!) Floor Tiggelaar.

Ze is ‘9, nou, eigenlijk bijna 10!’ en ze wint de eerste prijs van de 22e Grunneger Veurleescup, georganiseerd door de stichting Kostverloren. Locatie: het prachtige, intieme Der Aa-Theater (v/h De Grunneger Sproak sinds 1919), hartje Stad.
De winnaressen van 2e en 3e prijs, Miriam Brouwer en Lydia Scholte, komen eveneens van cbs De Noordkaap op Mij (Uithuizermeeden). Juf Frouwke Jonker deelt van een afstand mee in de feestvreugde.
Drie prijswinnaressen? ‘Ze hebben geoefend’, wil zij wel kwijt. Voor Floor was meedoen vanzelfsprekend: ‘Mijn familie spreekt Gronings, ik ben n Groninger dochter.’
Ze mag, gezien het feit dat ze volgend jaar naar groep 7 gaat, kiezen of ze weer voorleest of, traditioneel, als winnares plaatsneemt aan de jurytafel. Ze weet het meteen al zeker, net zo zeker als toen ze het theater binnenkwam: ‘Op weg hierheen was ik wel trillerig, maar toen ik binnenkwam, dacht ik: ‘Ik kan het.’ En ze deed het. Dus jurylid in 2018 en later? ‘Nou, dat is eigenlijk wel heel grappig. Ik wil een eigen beroep creëren, het zijn er eigenlijk drie: bakken op een podium met een slang om mijn nek en dan grappen maken.’ 
Ze weet al wie ze uitnodigt de hoofdprijs te verzilveren: de rondvaart door rondvaartbedrijf Kool, met vier gasten. Waarover eerdere winnaars het volmondig eens zijn: heel mooi, heel bijzonder -niet in de laatste plaats om het geserveerde gebak.
Dan is de grootste spanning voorbij en serveert Charlie de IJscoman van IJssievoormijnmeissie ijsjes. Niet zomaar ijs, maar ijs dat gewoon lekker lekker is. Voor hem begin het ijsseizoen sinds een aantal jaren tegelijk met De Veurleescup. Volgend jaar weer. 



1 opmerking:

  1. Ik verheug me dat Charlie nog bestaat en zie uit naar onze volgende transactie.

    BeantwoordenVerwijderen